Bagels



Idag var jag sugen på att baka, men eftersom jag inte visste det igår kväll hade jag inte matat surdegen. Inget surdegsbak alltså. Gah.
Istället blev det bagels. Med jäst. Jag halverade receptet eftersom bröd med jäst tenderar bli torra och tråkiga snabbare än surdegsbröd. Att klämma i sig 6 bagels på en dag kändes liksom mer överkomligt än 12.

Bagels
6 stycken

250 g fingervarmt vatten
1/4 paket färsk jäst, eller om man så vill 12.5 g
1 msk olja av god sort
0.5 msk havssalt
1 msk sirap
max 4 dl / 240 g vetemjöl
3 dl vetemjöl special, dvs 180 g
ev. sesamfrön, vallmofrön

Smula jästen i en bunke och blanda med lite av vattnet. Var inte rädd för vatten, använd händerna! Det går mycket bättre då. Och dessutom är det så mycket roligare. Tillsätt salt, olja och sirap. Ett tips är att mäta upp oljan i måttet innan sirapen. Då glider den ut lätt som en plätt utan att hälften sitter kvar runt kanterna, och man slipper det omanliga steget att försöka skrapa ur den rackarns sirapen ur måttet med en bordskniv.
Därefter tillsätts mjölet. Degen ska vara ganska fast när det gäller bagels, men den kan gott vara lite kletig innan man knådat den. Efter ca 10 minuter för hand bör man ha en smidig degklump som dunsar omkring på bakbordet.
Nu ska den jäsa. Jag vek degen två gånger i början av jäsningen. Det är inte så noga hur man viker egentligen, men jag brukar vika in en kant mot mitten, sedan den motsatta på samma vis och så samma sak fast på andra ledden. Totalt fick min deg jäsa ungefär 1 ½ timme.
Stjälp upp degen på ett bakbord och rulla degen till en längd. När du bakar ut bagels ska du trotsa ingrodda vanor om att man inte ska trycka ut någon luft ur degen. För att lyckas få till ett någotsånär estetiskt tillfredsställande bröd måste man rulla och knåda och halvt tortera degen. Det är bara så. Dela längden i 6 delar och rundriv bitarna. Jag brukar göra så att jag rullar degen under handen - som man gör när man rullar chokladbollar, fast med bara en hand och bordet istället för den andra -, först med ett ganska ordentligt tryck men sedan allt lösare. Tillslut använder du inget tryck alls och låter bollen kullra under kupad hand för att bli rund och fin. Man kan få träna några gånger för att få in snitsen, och när man lyckas ska man få till en duktigt slät bulle.
Låt bullarna vila några minuter så att glutenet slappnar av litet. Det kommer att göra nästa moment enklare.
Stick ett hål rakt genom en av bullarna med ett finger och tänj ut hålet så att det blir ganska stort, 5 cm kanske. En del av hålet kommer att fyllas igen under jäsningen och hanteringen, så se till att göra det lite större än du vill ha det. Gör likadant med resten av bullarna. Låt jäsa 15 minuter under bakduk. Sätt på en gång på ugnen så att den hinner förvärmas till 220-225 grader, och sätt en stor kastrull med tre liter vatten på spisen. Såvida du inte har en mirakelspis kommer det att ta en stund att koka upp vattnet, så sätt på plattan genast också.
När vattnet kokar sänker du till 4:an så att vattnet puttrar snarare än kokar. Sänk ner 3-4 (eller om du är osäker, som jag, 1) bagels i taget. En hålslev är ganska tacksam att använda sig av vid nedsänkningen har jag märkt. Koka bagelsen ca 1 minut på varje sida och lägg dem därefter på en plåt med bakplåtspapper. Om du vill ha frön på dina bagels sprinklar du på det nu medan de fortfarande är blöta.
Grädda i ugn ca 20-25 min och låt svalna övertäckta på ett galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0