Skafferirensare.


När jag har en sån där liten pjutt havregryn kvar i påsen som inte ens räcker till att koka gröt på, då hamnar det i bröd. Resterna specialvetemjöl åkte i de med. Därtill hade jag också tänkt blötlägga lite vetekross, efter tipset från Pär, men eftersom jag fastnade framför Skavlan (bästa talkshowen) igår kväll glömde jag bort det. Typiskt mig. Det får bli till nästa bak istället.
Receptet i övrigt är en ganska exakt kopiering av det Norska Surdegsbrödet, förutom att jag bakade ut två bröd istället för tre. Det är ett sådant bra basrecept att jag inte bryr mig om att fiffla så mycket med tiderna. Jag är fullkomligt kär i det här med kalljäsning, och autolysen fungerar strålande. Jag återkommer i ämnet senare.


Norskt surdegsbröd med havre 2 bröd

Kväll dag 1:
100 g surdegsstart av råg
120 g rågmjöl
200 g vatten

Blanda ihop ingredienserna. Det eldas med full kamin här hemma, så jag använde kallt vatten för att surdegen inte skulle bubbla upp för fort. Är det kallt hemma hos dig kan det dock vara idé att använda 40-45-gradigt vatten, så att surdegen får den skjuts den behöver.

Morgon dag 2:
80 g havregryn
150 g vetemjöl special
400 g vetemjöl
50 g rågmjöl
400 g vatten
320 g rågsurdeg
16 g havssalt

1. Mortla/mixa havregrynen till ett mjöl.
2. Blanda ihop allt utom saltet så att det just precis formar en deg, ca 1 min. Vila 30 minuter.
3. Tillsätt salt och knåda 7-8 minuter (för hand, med maskin kring 4 min). Låt jäsa 2.5 timme i rumstemperatur, med en ihopvikning efter 1 timme och 15 minuter.
4. Stjälp upp degen på ett lätt mjölat bakbord och dela i bitar om 400-500 g. Förforma bullar med lätt hand och vila 20 minuter övertäckta. Forma runda eller avlånga bröd och lägg i mjölade jäskorgar/handduksklädda skålar, durkslag eller andra lämpliga kärl, kom bara ihåg att mjöla handduken. Jäs 2.5 timme i rumstemperatur eller 1 timme i rumstemperatur och 2-16 timmar i kylen on du vill ha ett syrligare bröd.
5. Förvärm ugnen till 250 grader. Baka av med ånga de första 8 minuterna, vädra ur ugnen och grädda ytterligare 22 min eller tills bröden fått fin färg. Svalna på galler.

Saftigt, segt, knaprigt och luftigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0