Sojabönor



Ett litet tips såhär i förbifarten när man gjort ett storkok bönor.
Bor man själv, är ensam vegan i huset eller på annat vis står som singularis, handlar det ofta om att göra mat för en. Då kan det lätt bli så att man avhåller sig från att öppna hela stora konservburken bönor bara för att man tänker "Men jag ska ju bara använda femtio gram." No more! För det första, slopa konservburkarna. Konserver är inte vidare ekologiskt, och den slemmiga lag som bönorna simmar i känns inte särskilt aptitretande. För det andra, blir allting så mycket bättre med att koka torkade bönor själv. Smaken, inbillar jag mig iallafall, förbättras och när man liks kokar kan man göra det ordentligt. Då har man bönor för en lång tid framöver i frysen. Vad gällande portionsstorlekarna går det att lösa så enkelt som på bilden ovan. Då kan man själv välja hur stora förpackningarna ska vara beroende på hur mycket man normalt brukar använda vid ett matlagningstillfälle. Smidigt och enkelt. För det tredje, blir transport av torkade bönor mer miljövänlig än transport av kokta, eftersom torkade tar mindre plats. När jag kokade sojabönor av 400 gram torrvikt, slutade jag upp med 900-1000 g. De tar alltså mer än dubbelt så stor plats kokta, och mer än dubbelt så många lastbilar måste transportera bönorna. Mer än dubbelt så stora utsläpp i vår redan sargade natur.
Och allt det här med att koka själv ska vara besvärligt är verkligen en överdriftt. Visst tar det mer tid än att gå till närbutiken och köpa färdigkokta, men tillagningen i praktisk tid ligger på max tio minuter.  Resten sköter sig självt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0