Monarkbröd


För länge sedan läste jag att bagare och kock är två vitt skilda yrken. Som kock är receptets utgivna mängder oviktiga, och man går på känsla och syn, smakar av och kryddar efter behag. Bagaren däremot måste följa sitt recept på grammet exakt för att få ett lyckat resultat.
Det där stämmer inte tycker jag. Smak och fingertoppskänsla är minst lika viktig när man bakar bröd som när man lagar mat, och lyckade resultat uppnår man först när man börjar lita på sig själv. Känns degen för fast tillsätter man mer vatten, känns den för lös tillsätter man mer mjöl, oavsett vad som sägs i receptet.  Dessutom får man ut mer glädje av bakningen när man inte följer receptet som ett facit och låter bli att oroa sig om specialvetemjölet tar slut och man måste fylla på med vanligt. En avslappnad attityd är grunden till all form av konst. Utan ro i sinnet  målas inga konstverk. 

Kanske säger jag det här mest eftersom hela receptet nedan är väldigt mycket på en höft. Mängderna är till största del uppskattade, så min uppmaning till er i kväll är: Våga lita på dig själv!


Monarkbröd
(två limpor)

525 g vatten
200 g (råg)surdeg
400 g vetemjöl special
150 g rågmjöl
100 g vetemjöl
100 g durumvetemjöl
10 g ljus sirap
17 g salt
några stänk vegansk parmesan (jag använde parmezano i pulverform på burk)
150 g kalamataoliver, grovhackade

1. Rör ihop allt utom salt, oliver och ost tills du har en väl genomblandad deg framför dig i bunken. Låt stå på autolys 20 minuter till en halvtimme och fortsätt sedan knåda tills glutenet utvecklats i degen, ca 10 minuter för hand.
2.Tillsätt saltet och knåda några minuter till. Allra sist tillsätts ost och oliver. De ska bara blandas in jämnt i degen.
3. Vila 2-3 timmar i rumstemperatur med  tre hopvikningar under den första timmen.
4. Forma limpor, lägg i jäskorgar och låt jäsas 1-1½ timme. Medan låter du ugn med baksten värmas upp till 250 grader.
5. Skjutsa in bröden (att föredra med hjälp av en bakspade, o fantastiska uppfinning) tillsammans med fyra eller fem isbitar och sänk genast temperaturen till 230 grader. Grädda 25-35 minuter.'

Ett enkelt och "snabbgjort" bröd som uppskattades på min kära och numera 21-åriga storasysters födelsedagsfirande.
För övrigt har jag under sådär en 10 dagar tagit hand om en Herman. Herman består av mjölk, vetemjöl och socker och vill ha mat sådär var tredje dag. Efter ungefär en och en halv vecka är han fullvuxen och delas då upp i fem delar, varav fyra man ger bort och en bakar kaka av. Det blev en choklad- och nötkaka, som jag dock inte smakade eftersom den innehöll både ägg och mjölk. Av vad jag hörde blev den god i allafall. Man kan väl säga att Herman är fikabrödets motsvarighet till surdeg, fast jag föredrar nog surdeg. Och vetesurdeg är ju också alldelens ypperligt till såväl bulle som kaka.
Nu är det bara fyra dagar kvar i skolan och jag har gjort allt färdigt, sånär som på en väska i textilslöjden. Lyckan är halvt fullständig. Jag räknar med att den andra halvan infinner sig vid ca 18.15 torsdag afton.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0