Sommarlov.


Det jag aldrig trodde skulle komma är äntligen här. Sommar-l-o-v. Nu utnyttjas varenda sekund av den dyrbara tiden.
Jag planterar växter i trädgården; skärbönor, bondbönor, ärtor, persilja och potatis. Jordgubbarna blommar och rabarberns blad är stora som en jättes handflata.
Jag sätter in tavlor i sina ramar och borrar hål i garberobens bakvägg. Wrosch låter borrmaskinen när jag kör igång den klockan tio på söndagmorgonen. Väcker irriterad storasyster, tröstar med nybakt bröd.
Bröd. Jag bakar limpa efter limpa på brännande het sten. Någon enstaka deg hamnar på sidan av, rinner ner längs kanten och skapar ett trappstegsformat bröd. De andra håller sig på plan mark och bildar ståtliga exemplar. Somliga ljusa, andra mörka, några brända, några bleka.
Jag lagar mat ur "Hemma hos Jamie". Veganiserar fläskkorvar och ersätter riccotta med tofu. Lagar syrligt, starkt, sött, spännande och traditionellt. Kan omöjligt lära mig att hålla undan disken i köket, och lämnar med dåligt samvete ett berg av solkiga kastruller och klibbiga stekspadar efter mig. Eller "blåser in lite liv i köket", som min blida mor väljer att se på saken.
Jag åker på loppisar och fyndar saker för tiokronorsbelopp. Tackar mig själv för de pengar jag sparat under våren till sommarens loppisrundor, för tio plus tio blir tjugo. Tjugo gånger två det dubbla.
Nåväl. Idag har jag hunnit baka litegrann och förbereda den syrliga och starka rabarbersåsen som ska vara till middagen. Efter en vecka av regn har vi äntligen fått blicka upp mot det stora gula klotet igen. Jag kände mig glad och bakade bröd på beställning. Degen verkade visst  vara lika glad som jag, för den sprack upp i ett stort leende när den kom in i ugnen. Vilket skänkte mig än mer glädje.



Sommarlovsbröd
(3 små eller 2 större limpor)

Dag 1, kväll

50 g surdegsgrund
ett hörn jäst
175 g vatten
rågmjöl

Blanda alla ingredienser i en bunke och arbeta den ca 10 minuter. Nu tänker du, att nu har hon allt blömt bort att sätta ut mängden rågmjöl, men se det har jag inte! Jag vill att du gör en smet som påminner om en rågsurdeg till konsistensen. Som en tjock göt ska den kännas. Eftersom det är skillnad på mjöl och mjöl är det svårt att säga någon exakt mängd, så det är bara att prova sig fram. Av erfarenhet vet jag hur lätt det är att låsa sig vid siffror, så därför valde jag helt enkelt att utelämna dem. Arbeta smeten ca 10 minuter. Det här är din fördeg. Täck den med en tallrik eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur över natten. Allt från åtta till tjugo timmar borde vara bra.

Dag 2, morgon

Ungefääär 250 g vetemjöl special
15 g jäst
8 g sirap
3 dl vatten
13 g salt

sesamfrön

Blanda fördegen med övriga ingredienser utom salt och sesamfrön och låt stå på autolys (dvs. låt degen vila) en halvtimme. Knåda degen ca 10 minuter innan du tillsätter salt.
Fortsätt knåda tills degen ändrar karaktär och plötsligt vill samarbeta med dig. Den släpper från händerna och bordet och studsar runt som en elastisk gummiboll framför dig. Om du kan dr a ordentligt i degen utan att den går av, betyder det att den är din bästa vän. Men eftersom knådning handlar om att sluta när det roliga börjar är det här du täcker över degen och låter den jäsa. 2-2½ timme  borde räcka, då med 3 hopvikningar under första timmen.
Dela degen i två till tre delar beroende på hur stora bröd du vill göra. Forma dem till bollar och se till att spänna ytan ordentligt. Det gör man bäst genom att liksom stoppa in kanterna under klumpen, gång på gång tills ytan blir slät och spänd. Bagarna kallar det här för att rundriva degen. Låt bollarna vila en stund innan du ger dem den form du vill att de slutliga bröden ska ha. rulla dem i sesamfrö och låt jäsa övertäckta i 1 - 1½ timme. Förvärm medan ugnen till 250 grader.
Stjälp upp bröden, snitta dem med en vass kniv  (jag tycker rakblad funkar bäst) och skjutsa in dem i ugnen tillsammmans med 6 stycken isbitar. Baka av med ånga de första 6-9 minuterna och vädra sedan genom at öppna ugnsluckan en stund. Sänk temperaturen till 225 grader. Totalt bakade jag av mina bröd ca 20 minuter, och då hade jag gjort tre mindre bröd. Har du gjort två större kan det vara idé att sänka temperaturen ytterligare litegrann för att de ska klara av att stå inne lite längre (25 - 35 minuter borde vara lagom).

Jag tyckte att det blev ett gott bröd, men lite för ljust i min smak. Jag vill gärna ha lite mer bit i mina limpor, men för den som gillar att ha det fluffigt är det här brödet nog perfekt.
Idag åker vi till stugan. Jag tar surdegen med mig, naturligtvis. Och i stugan ska det experimenteras, men med vad säger jag inte förrän jag kommer tillbaka.



Kommentarer
Postat av: Jakob

Bröden ser underbara ut! Men jag undrar ungefär hur stort hörn av jästen man ska nypa av när du skriver "ett hörn jäst"? Kan det röra sig om ca 5 gram eller något sånt?

2009-07-08 @ 10:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0