Min ögonsten.

Nej, nu syftar jag inte på bakstenen, även om det är min allra käraste ögonsten.Vad jag hade i åtanke var denunderbara boken jag köpte igår. På kampanjpris! Så det så.


Jamie Jamie Jamie. Större eldsjäl får man leta efter. Jag har innehaft boken i mindre än ett dygn och har redan lusläst halva. Lite konstigt kan man ju tycka, med tanke på att jag är vegan och en övervägande del av hans recept innehåller kött eller andra animaliska produkter. Men sådana petitesser för man ha överseende med. Alla recept går att veganisera på något vänster, och så även dessa. Utmaningen och spänningen blir bara så mycket större när man får tänka lite själv, och Jamie om någon har en avslappnad inställning till matlagning. Det är nävar hit och klunkar dit, några stycken av den och så mycket du vill av det. Att byta ut en lammbog mot tofu känns därför helt stilenligt med boken.
Igår kväll lagade jag till risotto med grillad svamp, och den blev jättegod! Jag har inte så positiva minnen av risotto, så jag blev glatt överraskad när jag överöstes av en smärre smaksensation i munnen. Svampen hade en central roll i det hela, som man kan förstå av rättens namn, men den balanserade fint mot citronen som tog bort den tyngande känsla svamp kan tillföra. Jag hade lite problem med att steka svampen dock, och det kändes som om jag bara torkade ut den på utsidan och behöll insidan rå. Nästa gång ska jag nog sänka värmen på plattan och lägga ett lock över, så att svampen får ångas och svettas i sin egen vätska.

Basilikan står ståndaktigt på fönsterbrädan

Våra plantor har kämpat på bra under våren, så nu har vi egenodlad basilika att hacka ned i matlagningen. Lyxen att kunna plocka färska blad i hemmet är enorm, och jag blir alldeles till mig varje gång jag gör det. Persiljan tar lite mer tid på sig, men den har tillsammans med bönorna börjat tillbringa dagarna utomhus för att härdas innan de planteras ut på heltid. Paprikan såg jag nu i helgen hade fått sina första knoppar liksom chilin, och mitt experiment med att så äppelkärnor visade sig lyckat. Fyra kärnor från ett butiksköpt Pink Lady fick hoppa ned i en origamivikt papperskruka, och än så länge sticker det upp två skott ur jorden! Extas.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0