Med bara rumpbiten kvar.


Igår firade vi min syster som gått klart sin treåriga utbildning. I brödfatet låg två limpor Riddar sour STHLM som det var en sådan åtgång på, att jag bara hade en liten ändstump kvar när jag skulle fotografera. Ruskigt gott blev det hur som helst, särskilt med en klick hemgjord hummus ovanpå.

Riddar Sour Stockholm
2 limpor

Dag 1
150g vatten
150 g vetesurdeg (jag använde en gjord på råg och det gick som smort det med)
200 g grahamsmjöl

Blanda allt och arbeta 10 minuter. Det ska vara en smet (eller en väldigt lös deg, beroende på hur man vill se på saken), så var inte orolig över konsistensen. Plasta in och låt vila i kylen 12-20 timmar.

Dag 2
440 g vetemjöl special
>250 g vatten (jag använde närmare
Ett litet hörn jäst (ca 8 g)
8 g ljus sirap
15 g salt

Blanda allt utom salt och knåda 15 minuter. Tillsätt saltet och knåda ytterligare ca 10 minuter, eller tills degen känns elastisk och studsig.
Vila 2 timmar i rumstemperatur.
Dela degen i två delar och rundriv dem. Mjöla två jäskorgar med grahamsmjöl och lägg i degklumparna med den släta sidan neråt.
Låt jäsa 90-120 minuter. Förvärm medans ugnen till 250 grader.
Vänd upp bröden på en bakspade, snitta och skjut in dem i ugnen.  Sänk genast temeraturen till 220 grader C.
Grädda ca 25 minuter, med ånga de första 9 minuterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0