[kɑːl] blev [kɑːr] - blev bröd


Imorse hade Karl växt till sig ordentligt, och om han fortfarande vill titulera sig som bebis var han nog lika stor som badgummans i Spirited away. Nej, nog hade pojken gått och blivit man alltid. Nu skulle det hur som helst bli bröd av honom, och eftersom jag igår kväll hade suttit med miniräknare för att räkna ut rätt procentmängder till receptet var det bara att sätta igång. "Det här går som smort," tänkte jag glatt och började ösa på med mjöl i bunken. Specialvetemjölet tog slut så jag fortsatte bekymmerslöst med vanligt. Även det tog slut så jag gick - fortfarande bekymmerslöst - för att plocka fram en ny påse. Haken var den att vårt skafferi gapade tomt på vetemjölsfronten - här började en viss disharmoni infinna sig - så jag ändrade om totalt i de mängder jag så noga räknat ut. I slutändan blev det ett helt annat bröd än vad jag tänkt mig, men det gjorde inte heller så mycket.  Huvudsaken är väl ändå att det är gott, och det, det är det minsann.

KARLBRÖD (2 limpor)


920 g levain
ca 330 g vetemjöl (special)
ca 200 g rågmjöl
390 g vatten
23 g salt
15 g rent glutenmjöl

Blanda allt utom saltet och knåda några minuter, tills degen är ordentligt blandad. Låt degen stå på autolys ca 20 minuter.
Knåda igen, ungefär 10 minuter, tillsätt salt och knåda 3 minuter till. Du känner när den är färdig. Degen blir som en gummiboll i bunken, studsar och har sig och fastnar inte mot kanterna trots sitt relativt höga vatteninnehåll. Jag knådade min med en trägaffel, och efter sådär en totalt tretton minuter naglade degen sig nästan fast vid gaffeln och ville inte bli knådad mer.
Jäs ungefär tre timmar i rumstemperatur. Under första timmen viker du ihop degen tre gånger. På det viset får degen stadga och kommer inte att flyta ut lika mycket på plåten när du gräddar bröden. Dessutom tillförs lite extra syre i degen, och det är ju aldrig fel.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar. Rundriv degklumparna försiktigt så att så lite luft som möjligt går förlorad.
Lägg degen i mjölade jäskorgar/handduksklädda durkslag/mjölad handduk (dra upp lite handduk mellan bröden, som en vagga, så får de stöd av varann utan att kleta ihop). Jäs cirkus en timme. Sätt på ugnen i god tid - särskilt om du använder baksten - på 275 grader.
Stoppa in i ugnen tillsammans med 3-4 isbitar. Efter fem minuter sänks värmen till 225 grader och ångan från isen släpps ut. Grädda vidare ungefär 20 minuter till, totalt alltså 25 minuter, eller tills bröden fått kraftigt med färg. Låt svalna på galler.

Kalle 1 och 2 på avsvalning


Uppskuren Karl




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0