Estniskt surdegsbröd

Jag känner att vi är inne på många olika nationaliteter, så därför tänkte jag slå till med ett estniskt bröd också.
Det här brödet har jag i princip växt upp med, fast då gick det under namnet Mammalimpa. Det gör det fortfarande. Innan jag blev vegan åt jag det med mesost på - och det är en slående smörgås - med nu toppar jag brödskivan med lite vad som helst.
Det är inte jag som har bakat brödet på bilden, utan min kära moder (precis som det ska vara), så jag antar att vi kan kalla henne gästbagare här på bloggen. Receptet är gammalt och tyvärr angivet i volym och inte vikt, men jag har konverterat delar av receptet efter bästa förmåga om man vill baka med mer precision.

Estniskt surdegsbröd (aka mammalimpa)
2 limpor

Fördeg:
4 dl rågmjöl (240 g)
4 dl vatten (400g)
1 tsk socker (4 g)
1 tsk jäst (5 g)
1 msk filmjölk (soyghurt)

Blanda i en överdrivet stor bunke för att undvika översvämmningsolyckor längre fram i baket. Täck över och låt stå varmt (helst 30 grader) i ett dygn.

Dag 2:
1 liter ljumt vatten (1000g)
1/2 kg grovt rågmjöl

Blanda i, täck över och låt stå att bubbla 12 timmar på ett varmt dragfritt ställe.

Dag 3:
4 tsk salt
2 msk socker (20-24 g)
25 g kumminfrö
1 kg rågmjöl, eventuellt mer

Blanda i och knåda väl. Man brukar märka då degen ändrar sig i uppförande och blir mer homogen. Låt vila 1-1½ timme. Arbeta degen igen, dela i två delar och lägg dem i smorda 2-liters formar. Täck över och låt jäsa 2-3 timmar i rumstemeratur.
Baka av i 175 grader ca 2 timmar i nedre delen av ugnen. Kasta in ½ dl vatten över bröden ett par gånger under gräddningen. Vänd dem ur formarna direkt efter gräddnigen, svep in dem i kökshanddukar och ett badlakan och låt mogna i minst ett dygn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0