Bagarpojkar



Nu har jag bakat Bagarpojkar ur Gateaus brödbok. Från början mest för att det gick snabbt att göra och att jag glömt mata surdegen igår kväll. Men sedan vart det också riktigt goda bröd av alltsammans.
Jag hade bara 1/4 msk anis kvar i påsen, så bröden blev lite mindre kryddiga än det kanske var tänkt. För mig - och ingen annan i familjen heller för den delen - gjorde det dock ingenting. Jag hade i 25 g surdeg trots att min var trött och kall, då jag resonerade att det bara tillsattes för syran och smakens skull. Och syrlig, det var den iallafall, efter några dagar i kylskåpet där ättikssyrebakterierna trivs som bäst.


 Bagarpojkar (ur Gateaus brödbok)

500 g fingervarmt vatten
50 g jäst
150 g vetemjöl (special)
275 g rågmjöl
1 msk fänkålsfrö
1 msk anis
25 g surdeg (kan uteslutas)

1. Lös upp jästen i vattnet och tillsätt sedan övriga ingredienser. Arbeta den klibbiga degen i fem minuter och låt den sedan vila 15 min. Arbeta ytterligare 5 min och vila 15 min.
2. Stjälp upp degen på ett kraftigt mjölat bakbord och forma den fortfarande klibbiga degen till en 10 cm bred längd. Skär i bitar om 5 cm och lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs varmt och dragfritt ca 30 min.
3. Langa in i 250 grader varm ugn (tillsammmans med ett par isbitar) som genast sänkes till 225 grader. (Släpp ut ångan efter några minuter.) Grädda 15 min eller tills de fått fin, mörk färg.
4. Låt svalna på galler.

Nu kokar palten på spisen, utanför fönstret ligger snön vit och kaminen välkomnar frusna fingrar i sin varma famn.
Precis som det ska vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0