Pizzabagare för en kväll



Jag har bakat med min baksten för första gången. Och gjort pizza för första gången. Och använt min bakspade jag fyndade på returmarknaden för första gången. Den är stor och rund, så jag kände mig som en riktig pizzabagare när jag skjutsade in pizza efter pizza i ugnen.

Pizzadeg (för 3 pizzor)

125 g rågsurdeg
2 msk (30 g) olivolja
225 g vatten
430g vetemjöl
10 g havssalt

1. Blanda allt utom salt och knåda ca 10 minuter.
2. Tillsätt saltet och knåda ytterligare 5 minuter. Dela i tre delar som formas till runda bollar.
3. Jäs övertäckta ca 1,5 timme, eller tills degen dubblat i storlek och har stuns när du trycker på den.
4. Dra och tryck ut en botten på ett bakplåtspapper (mina blev ungefär 30 cm i diameter) och jäs någon halvtimme till.
5. Lägg på fyllning (se förslag nedan) och baka av i förvärmd ugn på maxtemperatur. För mig tog det ungefär 6 minuter.

Förslag på fyllning

Skivad aubergine som förfräses i olja
Vitlök (jag använde hemmamarinerad)
Tomatsås*
Pesto*
Lök som förfräses i olja
Oliver
Soltorkade tomater (torra som sjudits mjuka i vatten)
Färska tomater
Champinjoner
Crème Fraiche
Skivad zucchini som förfräses i olja
Oregano

Eftersom jag inte är så förtjust i pizza ströddes det även ost på alla pizzor, men naturligtvis går det att veganisera. Använd någon smältbar veganost, bjäst, lite havregrädde eller strunta helt enkelt i ostsubstitut. Pizza funkar lysande utan.

* Tomatsås och pesto smakar bäst om man gör dem själv. Recept på tomatsåser finns lite varstans, men tänk tomat, vitlök, salt, peppar och lite sötning så är du hemma. Keep it simple, som man brukar säga. Mindre smakar mer. Pesto lyder under samma melodi. 

Kommentarer
Postat av: Emma

Tror allt att jag måste testa den där pizzan ikväll! Vi länkar till din blogg om det går för sig :)

2009-04-18 @ 14:02:12
URL: http://veganbageriet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0